Wegblijftarief
Per 1 juli 2025 voeren wij een ‘wegblijftarief’ in. Vanaf dat moment krijgt u een rekening van 25 euro voor iedere afspraak waarop u niet bent gekomen zonder (tijdige) afmelding. Deze rekening kunt u niet indienen bij uw zorgverzekering. Lees in de volgende tekst meer over waarom wij dit doen.
Waarom een wegblijftarief?
Wij merken dat het steeds vaker voorkomt dat mensen niet op een gemaakte afspraak verschijnen bij de huisarts, assistente of praktijkondersteuner óf dat zij deze afspraak op het allerlaatste moment afzeggen.
We vinden dat erg jammer, omdat we deze tijd dan niet meer kunnen inzetten voor een andere patiënt. Gezien de drukte in de praktijk en de schaarste aan zorgpersoneel willen we optimaal omgaan met de tijd die we hebben, zodat we ook in de toekomst alle mensen kunnen helpen die
onze zorg nodig hebben. Behalve de tijd die voor u is ingepland, heeft de arts of andere medewerker ook tijd besteedt aan de voorbereiding van uw afspraak. Wij besteden dus ook voor uw komst al tijd aan u.
Om kwaliteit van zorg te kunnen bieden is het belangrijk om afspraken bij verhindering minimaal 24 uur van tevoren af te zeggen of te verzetten. We volgen hierbij de landelijke adviezen van de LHV (Landelijke Huisartsen Vereniging).
Overmacht
Vanzelfsprekend kan het gebeuren dat u niet op een gemaakte afspraak kunt komen. Als u ons dit tijdig laat weten, is dat ook helemaal geen probleem. Natuurlijk kan er sprake zijn van overmacht, en daarmee houden we ook rekening. Als u echter bij herhaling u beroept op overmacht dan behouden wij ons het recht om alsnog een wegblijftarief in rekening te brengen.
Wanneer wordt dit tarief in rekening gebracht?
De eerste keer dat u niet verschijnt op een afspraak of deze binnen 24 uur afzegt, krijgt u van ons een waarschuwing. We bellen u ook op om te vragen wat de reden van wegblijven is. We helpen u te voorkomen dat u opnieuw een afspraak mist, door bijvoorbeeld u een afspraakherinnering te sturen per mail. We noteren in het dossier dat u 1 keer niet bent verschenen.
De 2e en volgende keren dat u niet verschijnt of (te laat) afzegt krijgt u een rekening van 25 euro. Wij verwachten dat u deze rekening betaalt binnen 2 weken.
Bij het uitblijven van betaling sturen we u een herinnering. Dat doen we per post en door u te bellen over de openstaande rekening. U heeft dan opnieuw de kans om de rekening te betalen. Betaalt u de rekening dan weer niet dan krijgt u een zogenoemde ‘gele kaart’. Lees op deze
pagina meer over ons beleid rondom gele en rode kaarten.
Het steeds niet verschijnen op afspraken kan een reden zijn om de behandelovereenkomst met u te beëindigen. We nodigen u dan altijd eerst uit voor een gesprek met uw eigen huisarts. We volgen hierbij de KNMG-richtlijn ‘Niet-aangaan of beëindiging van de geneeskundige
behandelingsovereenkomst’.
Ik ben verhinderd en wil mijn afspraak annuleren of verplaatsen, wat moet ik doen?
Als u verhinderd bent kunt u de afspraak annuleren door te bellen naar 077-4658999.
• Belt u meer dan 24 uur van tevoren en wilt u de afspraak annuleren, bijvoorbeeld omdat uw
klacht over is, kies dan in het telefoonmenu voor het annuleringsbandje. Volg de instructies
in het telefoonmenu. U kunt ook een mailtje sturen naar algemeennieuwhuys@cohesie.org.
Vermeldt altijd duidelijk uw naam, geboortedatum, telefoonnummer en om welke afspraak het gaat. U kunt tot 72h van tevoren uw afspraak ook digitaal annuleren via het patiëntenportaal.
• Belt u meer dan 24 uur van tevoren en wilt u de afspraak verplaatsen, kies dan in het telefoonmenu voor de assistente. U kunt aan de lijn blijven of krijgt een tijdstip waarop we u terugbellen. We verplaatsen dan met u de afspraak. Doe dit altijd als u een afspraak heeft met de praktijkverpleegkundige (POH) somatiek of GGZ; het is namelijk belangrijk dat u onder controle blijft.
• Belt u minder dan 24 uur van tevoren, kies dan ook altijd voor de assistente. Zij kijkt dan samen met u wat de reden is van uw annulering en of er nog een mogelijkheid is om uw plek op te vullen met een andere patiënt.
• Het is helaas nodig om te zeggen: wij accepteren geen (verbale of anderszins) agressie tegen onze medewerkers. Wij verwijzen u hierbij naar ons ‘gele & rode kaarten’ beleid.
Wij danken u voor uw begrip en medewerking,